Pizza met venkel en salami

Standaard

IMG_5219

Venkel is zo’n groente waarbij je denkt: aparte smaak wat moet ik er toch van maken? Tien jaar geleden startte ik ooit met een groentetasje van een natuurwinkel bij ons uit de straat. In dat tasje zat een keer een venkel. En ik wist letterlijk niet wat het was. Ik vond het met die steeltjes ook een beetje een rare groente. Ik heb toen een recept gemaakt die was bijgevoegd door de desbetreffende leverancier en mister IsaFood en ik waren het er over eens: lekker is anders. We vonden de smaak veel te dominant. Inmiddels heb ik de venkel herontdekt en maak ik er smoothies van of een heerlijk recept uit één van mijn favoriete boeken.

Maar vanavond at ik pizza (de plaatpizza die ik eerder publiceerde) en daar wilde ik graag venkel voor gebruiken. Ik vond een pastarecept van Jamie Oliver en dat heb ik als basis gebruikt voor het beleg van mijn pizza. Ik deel hem graag met jullie, want wij vonden hem heel lekker (onze jongste niet maar die zit in een fase dat alles wat groente is of er uit ziet als groente sowieso al vies is en niet door hem gegeten wordt 🙂 ).

Ingrediënten

* Bodem volgens ingrediënten plaatpizza.
* Passata (tomatensaus)
* 1 theelepel gemalen komijnzaad
* 1 eetlepel rozemarijn
* 1 teentje knoflook, fijn gesneden
* 1 Venkel in stukjes gesneden
* circa 100 gram biologische (runder of lams)salami
* geraspte parmezaanse kaas

Hoe te bereiden?

Maak de bodem volgens het recept van de plaatpizza. Als hij tien minuten in de oven staat om hard te worden, meng je ondertussen de passata met de komijnzaad, de rozemarijn en de knoflook.  Verspreid de tomatensaus over je pizzabodem. Beleg je pizza met  de salami en de venkel en bestrooi hem met de parmenzaanse kaas. Zet hem vervolgens nog circa 15 minuutjes in de oven en dan is hij klaar. Smullen maar.

Geef een reactie

