Einde 40 dagen suikervrij (inclusief een ontbijt met Teffmeel)

Standaard

IMG_4723

Gisteren hebben wij de eindstreep van 100% suikervrij gehaald. Was het lastig? Af en toe best wel (vooral de latte macchiato en de wijn werd gemist…) maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Bij de één vlogen nog wat overtollige kilootjes er af, de ander kreeg een energieniveau die ze al lang niet meer gehad had en voor ons alle drie gold dat onze huid beter en beter werd. Ook was opmerkelijk dat snaaizin echt volledig verdween en we alle drie absoluut geen honger hebben geleden, zoals sommige mensen misschien zullen denken. Het eten van geraffineerde suiker, witte tarwe en transvet (chemische vetten) zorgen dat je niet verzadigd raakt en er eigenlijk steeds meer van wilt om dezelfde “kick” te ervaren. Af en toe is voor sommigen echt niet erg maar ik heb door volledige uitsluiting gemerkt dat ik me eigenlijk op mijn best voel. Of ik zo voor altijd kan leven? Ik denk het niet maar ik wil wel mijn best doen om zo veel mogelijk te doen. Mijn 80/20-regel ga ik verhogen naar 90/10-regel. Als het resultaat is dat ik me op mijn best voel, dan verwacht ik dit stapje extra wel vol te kunnen houden.

naamloos (3)

In mijn periode suikervrij heb ik nog wel een ander ontbijt ontdekt. Namelijk het Teff ontbijt van Joannusmolen (zie afbeelding hierboven). In ieder geval verkrijgbaar bij de natuurwinkel. Naast teffmeel, zit hier boekweitmeel, maïsmeel en rijstmeel in. Wij maken het als volgt klaar (per persoon)

* 200 ml warme Kokosmelk (je kunt ook voor 100 ml kokosmelk en 100 ml water kiezen)
* 6 eetlepels Teff ontbijt (of meer naar smaak)

* Stukjes appel (met schil!)
* handje rozijnen
* handje hazelnoten
* 1 theelepel kaneel
* 1 theelepel kokosolie

Bereiding:
Bereid in één pannetje de pap door de kokosmelk (eventueel met water) te verwarmen. Als de melk warm is, roer je er de pap door heen en is de pap klaar. In een ander pannetje laat je de kokosolie smelten en voeg je overige ingrediënten toe. Dit laat je even pruttelen totdat het lekker warm is. Daarna voeg je de inhoud van beide pannen samen in één kom en jouw ontbijtpap is klaar!

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

 

Geef een reactie

