Peperkoek maar dan zonder suiker!

Standaard

IMG_4615IMG_4616

Peperkoek vind ik persoonlijk heel erg lekker en mijn kinderen nog veel lekkerder. Heel lang heb ik gedacht dat als ik een plak ontbijtkoek nam, dat ik verantwoord bezig was. Ook voor mijn kinderen. Peperkoek was nog altijd beter dan een koekje of een snoepje, dacht ik.

Als je je gaat verdiepen in de hoeveelheid suiker dat in gewone peperkoek zit, dan schrik je je een hoedje. Naast het feit dat er nog veel meer ingrediënten in zitten, waar bijna niemand de betekenis van weet (Glucose-fructosestroop, natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), zit er in een plakje peperkoek van 25 gram, 10 gram suiker! Feitelijk eet je suiker met een peperkoeksmaakje. Jakkie.

Ik heb de afgelopen weken een aantal peperkoeken gemaakt zonder geraffineerde suiker uit verschillende kookboeken. Door er een tweetal te combineren, bedacht ik mijn eigen peperkoek. Heerlijk en zonder geraffineerde suikers of natuurlijke suikervervangers. Het zoetmiddel dat ik gebruikte was dadels. Een heerlijke bijkomstigheid in mijn 40 dagen suikervrije-periode. Mocht je toch graag iets zoeter willen, dan kun je altijd honing, rijststroop of kokosbloesemsuiker toevoegen. Persoonlijk vind ik dat niet nodig.

Mijn recept (voor een platte peperkoek) volgt hieronder. Wil je liever een grote peperkoek maken, neem dan de dubbele hoeveelheid van mijn ingrediënten:

* 150 gram speltmeel
* 1 theelepel wijnsteenbakpoeder
* 3 eieren
* 3 eetlepels gesmolten kokosolie
* 100 gram geraspte wortel
* 100 gram geweekte dadels (gepureerd in blender)
* 1 volle eetlepel koek- en/of speculaaskruiden
* 1/2 eetlepel kaneel

Hoe te bereiden?
Verwarm je oven 10 minuten voor op 180 graden. Meng alles door elkaar in één kom. Vet een cakeblik in met kokosolie en giet jouw beslag in het blik. Vervolgens zet je het circa 30 minuten in de oven totdat het gaar is. Als je een dubbele hoeveelheid hebt, waarschijnlijk iets langer. Prik met een satéstokje in jouw peperkoek om te kijken of hij goed is.

Glutenvrije versie? Vervang de speltmeel door glutenvrijemeel (bijvoorbeeld amandelmeel).

IMG_4621

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Een gedachte over “Peperkoek maar dan zonder suiker!

Geef een reactie

