Chocoladekoekje van hazelnootmeel

Standaard

IMG_4284

Ik hou van koekjes. Veel meer dan van snoepjes. Al mijn hele leven…… Ook vind ik chocolade in combinatie met hazelnoot onweerstaanbaar lekker. Daarnaast ben ik dol op chocolade samen met sinaasappel. Met al die lekkere smaken moest ik toch een koekje kunnen bedenken? Ja, dat is gelukt.

IMG_4276

Vaak wordt er veel gebruik gemaakt van amandelmeel ter vervanging van tarwebloem. Ik gebruik dat ook heel veel. Maar je kunt natuurlijk ook van hazelnoot een meel maken en deze gebruiken voor koekjes of taarten. Hazelnoten bestaan uit gezonde vetten. Ze helpen het cholesterol op peil te houden en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Deze noot is een bron van vitamine e, vezels en eiwitten en bevat het mineraal chroom wat zorgt voor verzadiging (en voorkomt dus “snaai-zin”.

Geen hazelnootmeel in huis? Geen probleem. Gooi de hele hazelnoten in een keukenmachine en maal ze fijn tot meel.

Hierbij mijn recept voor mijn koekies:

Ingrediënten (circa 10 koekjes)

120 gram hazelnootmeel (of 120 gram hazelnoten fijn malen in de keukenmachine)
20 gram gesmolten kokosolie (extra vierge)
60 gram honing (of rijststroop of een ander natuurlijk zoetmiddel)
1 ei
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels cacaopoeder
50 gram stukjes chocolade (> 85% cacao)
1 sinaasappel (schil geraspt)

Hoe bereid ik het?

Verwarm je over voor op 170 graden. Smelt de kokosolie au bain marie. Voeg daarna de honing toe en roer tot één geheel. Meng in een andere kom het meel, de bakpoeder en de cacaopoeder samen. Het honingmengsel en het ei kun je vervolgens door het meel roeren totdat er een deeg ontstaat. Vervolgens meng je de sinaasappelrasp en de stukjes chocolade door het beslag. Bedek een bakplaat met bakpapier en schep met een lepel hoopjes van het beslag op de bakplaat.

IMG_4268

Bak de koekjes in circa 10-15 minuten gaar. Laat de koeken vervolgens afkoelen. Tip: wil je graag harde knapperige koeken, leg (en bewaar) de koeken dan vervolgens in de koelkast voor minimaal 30 minuten!

IMG_4274

2 gedachtes over “Chocoladekoekje van hazelnootmeel

Geef een reactie

