Courgetti Skinny: Spaghetti van Courgette van Cathelijne

Standaard

  foto 2

Na drie heerlijke relaxte en zonnige vakantieweken in Italië, weer home sweet home. Italië, het land van de vele verse groenten, fruit en kruiden. Maar natuurlijk ook de minder gezonde pasta’, spaghetti en pizza’s. Ook tijdens vakanties ben en blijf ik mij bewust van mijn voeding. Zélfs de blender gaat mee!
Ik vind het dan ook heerlijk om in een ander land, zoals Italië, in de (super)markten op zoek te gaan naar gezonde, lokale en verse producten, om vervolgens in La Cucina Italiana van ons vakantiehuis door te brengen, zodat er ’s avonds een heerlijke zelfbereide maaltijd voor de Familia di Italia op tafel staat. Vooral op de afdeling groente en fruit leef ik mij altijd helemaal uit! Om toch de Italiaanse eettradities voort te zetten en de Italianen tevreden te houden, bedacht ik daarom voor het avondeten courgetti. Courgetti? Juist, spaghetti van courgette! Héél Italiaans, gezond én lekker. Een voordeel van dit alternatief is ook dat het heel licht is, ideaal voor na een warme, zonnige dag.

De courgette is een groente uit de komkommerfamilie. Een courgette zit boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Daarbij beschermen de grote aantal B vitamines tegen complicaties aan zenuwen en bloedvaten. Een courgette werkt daardoor ook ontstekingsremmend.

foto 1

Maar hoe krijg je nou van die prachtige mooie, dunnen slierten van courgette? Ik gebruik hiervoor de ‘Spirelli’. Deze kocht ik hier. De Spirelli maakt in een handomdraai prachtige slierten. Voor dit recept gebruikte ik courgettes, maar je kunt met de spirelli ook een heerlijke komkommer of wortelsalade maken. Het ziet er ook meteen heel vrolijk uit.

De courgetti is puur al heerlijk, maar als Italiaanse toevoeging, maakte ik home-made pesto van basilicum en spinazie. Spinazie bevat met zijn groene bladeren meer voedingsstoffen dan iedere andere groente, zoals allereerst ijzer. Vervolgens als finishing touch, roosterde ik echte Italiaanse tomaatjes in de oven en maakte ik de courgetti af met geroosterde pijmboompitjes. Buon appetit!

Ingrediënten

4 personen:

Voor de courgetti:

– 4 courgettes.
– 200 gram tomaatjes.

Extra:

– Pijmboompitjes als garnering.

Attributen:

– Spirelli.
– Mixer (voor de pesto).

Voor de basilicum/spinazie pesto:

– 40 gram basilicum (alléén de blaadjes)
– 2 handjes verse bladspinazie
– 35 gram pijnboompitten
– 35 gram Parmezaanse kaas
– 1 el citroensap
– 1 teen knoflook
– peper
– 6 el olijfolie

Let op: de pesto is glutenvrij. Wanneer de Parmezaanse kaas vervangen wordt door lactosevrije kaas (Kees kaas), is deze ook lactosevrij.

Bereiding basicilum-spinazie pesto:

– Rooster de pijmboompitten kort in een koekenpan.
– Houd wat pijmboompitten apart om als garnering te gebruiken.
– Rasp ondertussen de Parmezaanse kaas.
– Voeg in de blender de pijmboompitten, basilicum en Parmezaanse kaas toe met 4 eetlepels olijfolie.
– Voeg vervolgens de spinazie, 1 teen knoflook, 1 eetlepel citroensap en twee overige eetlepels olijfolie toe.
– Breng de pesto op smaak met wat peper.

Bereiding courgetti:

– Verwarm de oven voor op 200 °C . Was de tomaatjes goed en doe ze in een ovenschaal. De tomaatjes kunnen zowel los als aan het takje blijven zitten. Doe wat olijfolie over de tomaatjes en een snufje zout. Zet de tomaatjes 12 minuten in de oven.

foto 4

– Was de courgette goed. En maak met behulp van de spirelli, slierten van de courgette.
– Doe wat olijfolie of kokosolie in een wok en wok de courgetti kort.Voeg ook de geperste teen knoflook toe. Courgette verliest veel vocht. Het lekkerste is als dit vocht verdampt of afgegoten wordt. Wok kort zodat de courgetti zijn fijne bite behoudt.
– Meng de homemade basicilum-spinazie pesto door de courgetti. Verdeel de courgetti over de borden. Leg de geroosterde tomaatjes erop en strooi de geroosterde pijmboompitjes erover.

foto 3

Buon appetito!

Tip 1: Ook leuk met gele courgette! Dan is hij haast niet meer van échte pasta te onderscheiden.

Tip 2: Tijdens het draaien van de courgettes in de spirelli, kun je de slierten ook in kortere slierten knippen. Dat eet misschien iets gemakkelijker (of voor kinderen), maar snijden achteraf op de borden kan natuurlijk ook.

van: Cathelijne van Dongen.

 

N.B. Vind je dit recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

 

Geef een reactie

