Feest! Chocolade kokos Taart

Standaard

20140701-212536-77136652.jpg20140701-212510-77110475.jpg

ISAFOOD is een halfjaar in de lucht! En dat is een goede reden voor een feestelijk taartje dat past bij het voedingspatroon van mijzelf en mijn gezin.

Als ik terug kijk en weer stil sta bij het feit waarom ik IsaFood gestart ben dan was dat duidelijk om twee redenen. De eerste reden is het feit dat ik de opleiding Voedingsdeskundige begin dit jaar gestart ben. Maar de belangrijkste reden is omdat mijn gezin zo veel baat heeft bij een gezonder voedingspatroon. Met IsaFood kan ik mijn recepten en die van anderen (ik struin internet echt avonden af :-)) met geïnteresseerden delen.  Zo fungeert mijn blog voor mij ook nog als bewaarboek van mijn lekkerste recepten.

Ik krijg vaak de vraag: hoeveel volgers heb je nu? Dus ik heb de statistieken van IsaFood geraadpleegd en ik ben super trots met mijn totaal van 159 volgers (via twitter, facebook, wordpress en pinterest).

Mijn recept voor deze taart deel ik graag met jullie allemaal. Je kunt hem enkel maken (met één bodem, linker foto) of met dubbele bodem (rechter foto).

Ingrediënten voor de bodem

60 gram kokosmeel
90 gram gesmolten kokosolie (extra vierge)
80 ml honing (of rijststroop)
80 ml rijstmelk (ik gebruik kokos/rijstmelk)
5 eieren
1/4 theelepel zuiveringszout (of 1/2 theelepel bakpoeder)
3 eetlepels rauwe cacaopoeder
50 gram chocoladereep (>86% cacaco)

Hoe te bereiden?

Oven voorverwarmen op 170 graden Celsius. Meng de kokosmeel met de zuiveringszout en de cacaopoeder in één kom. Meng in de een andere kom de kokosolie, honing, rijstmelk en de eieren. Mix de droge ingrediënten nu samen met de natte ingrediënten. Dit kan in een blender of met en keukenmixer. Meng er vervolgens de stukjes pure chocolade door. Leg bakpapier in een springvorm en giet het beslag er in. Bak het in 30 minuten gaar. Haal het uit de oven en laat het afkoelen.

Chocoladesaus met kokosrasp

Ingrediënten

70 gram dadels (3 uur voorgeweekt anders in stukjes snijden)
35 ml (kokos/)rijstmelk
40 gram gesmolten kokosolie (extra vierge)
3 eidooiers
1 eetlepel rauwe cacaopoeder
1 eetlepel vanille extract
kokosrasp ter garnering

Hoe te bereiden?

Meng de eidooiers met de rijstmelk, kokosolie en de vanille extract in en verwarm het au bain marie. Blijf het onder het verwarmen doorroeren (het wordt géén glad mengsel maar dat is de bedoeling). Als de eieren gestold zijn, meng je het samen met de dadels en cacaopoeder in de blender en maak er een sausje van. Smeer de saus over de bodem uit en laat het afkoelen. Bestrooi het vervolgens met kokosrasp. Gebruik je een dubbele bodem, leg dan de tweede bodem nu boven op de eerste met de saus:

20140701-212620-77180859.jpg

Een heerlijk verantwoorde taart voor een feestje!

 

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Geef een reactie

