Groentetaart met koolrabi

Standaard

20140628-190139-68499178.jpg

Sinds ik het groentekistje krijg, word ik geregeld met groentes geconfronteerd die ik niet herken….. en ik zelf nooit klaar gemaakt heb. Zo had ik een aantal maanden geleden voor het eerst de koolrabi in het kistje zitten. Wel van gehoord maar of ik het ooit gegeten had….. ??? Het bleek een groot succes in ons gezin.

Koolrabi
koolrabi

De koolrabi is meestal een kleine knol maar je hebt ook grotere varianten. Ze groeit net boven de grond. Koolrabi kan zowel rauw als gekookt worden gegeten. Deze groente is rijk aan bouwstoffen zoals vitamine B, c, kalium en magnesium. Naast bijvoorbeeld de knolselderij, aardperen en nog vele anderen is het wat mij betreft echt een “vergeten” groente. Wat kun je maken met koolrabi? Heel makkelijk: heerlijke groentetaarten.

Onze kinderen worden altijd heel blij als ze horen dat we (groente)taart eten. En ik ook want ze eten dan dus ook echt heel veel verschillende groenten. Het lekkerste vinden ze hem wel met bladerdeeg. Dat is niet gezond en er zitten gewoon te veel ingrediënten in (en dus ook zooi) maar we kiezen dan voor de minst ongezonde variant. Omdat in de bladerdeeg uit de supermarkt boter is verwerkt, kan mijn dochter deze niet eten. Bij de natuurwinkel hebben ze bladerdeeg gemaakt van volkorenmeel (veel gezonder dan de tarwemeel uit de supermarkt) en dan hebben ze ook een veganistische versie (gemaakt van plantaardige olie en dus niet van boter). Deze versie noemden mijn kinderen de Italiaanse vlag-taart toen ik aan het bereiden was:

20140628-190135-68495596.jpg

Ingrediënten
– 1 grote koolrabi of twee kleintjes
– 3 stengels bleekselderij
– 1 paprika
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 4 eieren
– +/- 150 gram geraspte (Parmezaanse) kaas
– 200 gram crème fraîche*
– 1 bouillonblokje
– 6 plakjes bladerdeeg (ontdooid)

(N.B. bovenstaande groentes niet in huis, varieer met een andere groente. Dat kan prima.)

Hoe te bereiden?
Oven voorverwarmen op 175 graden. Snij de groentes in kleine blokjes. Bak de groentes zacht met een beetje kokosolie in een wok. Voeg vervolgens het bouillonblokje toe. Voeg in een kom de eieren, de geraspte kaas en de crème fraîche samen. Roer deze ingrediënten door elkaar tot er één geheel ontstaat. Vet een oven(quiche)schaal in en vul deze met de bladerdeeg. Vul het vervolgens met de gewokte groentes en giet tenslotte het ei-kaasmengsel er over heen. Laat het in ongeveer 30 tot 40 minuten bruin worden in de oven. Smakelijk.

* Mijn dochter verdraagt dit wel maar je kunt ook slagroom of rijstroom (lactosevrij!) gebruiken.

20140628-190140-68500794.jpg

 

 

 

 

Een gedachte over “Groentetaart met koolrabi

  1. josevoet

    Je hebt het thuis regelmatig gehad, beetje anijsachtig, fijn dat je het nu lekker vind. Meestal maakte ik het met een sausje als bloemkool, of met kaas. Dit recept lijkt mij heerlijk. Mama

Geef een reactie

