BMI zegt niets, buikomvang zegt veel meer!

Standaard

Ik hoor vaak mensen, die klagen over hun buik of figuur, zeggen: “Ja maar mijn BMI is goed hoor dus ik heb geen last van overgewicht”. Daar gaan we met z’n allen dan mooi de mist mee in.

Wat is BMI dan en wat zegt het?
De body-mass index is een index die de verhouding tussen lengte en massa (gewicht) bij een persoon weergeeft. Hij wordt vooral gebruikt om het (over)gewicht van een bepaalde populatie (bevolkingsgroep) in beeld te brengen. Hij dient niet als maatstaf voor een individu omdat de index nou eenmaal geen rekening houdt met de bouw van iemand oftwel de samenstelling van zijn of haar lichaam (verhouding spier-, bot- en vetweefsel). Omdat de uitkomst niets zegt over iemand zijn vetpercentage, kan een BMI ook niets zeggen over onder-, gezond en/of overgewicht. Sterker nog, iemand die intensief aan krachttraining doet zou volgens de BMI last kunnen hebben van overgewicht (spieren wegen namelijk veel zwaarder dan vet) terwijl zij in werkelijkheid een heel laag vetpercentage heeft. Daarnaast maakt het BMI geen verschil in mannen en vrouwen, terwijl een vrouw toch een hele andere lichaamsbouw heeft dan een man.

Wat zegt jouw buikomvang dan?
Alles wat¬†ons lichaam¬†te veel aan¬†brandstof (koolhydraten)¬†binnenkrijgt wordt¬†omgezet en opgeslagen als (buik)vet. Met name¬†de snelle¬†koolhydraten¬†(brood, pasta’s, aardappelen, rijst¬†mueslirepen¬†uit de supermarkt, koekjes, frisdrank, snoep enz) leveren een hoge bijdrage aan vetopslag.¬† Deze koolhydraten worden omgezet naar glucose dat je lichaam als brandstof nodig heeft.¬†Krijgen we te veel binnen dan slaat je lichaam dat in eerste instantie als glycogeen (reservebrandstof) op in de spieren en lever maar op het moment dat ook hier het aanbod de vraag overstijgt wordt dit opgeslagen als vet. Vaak als buikvet.

 

De afgelopen¬†twintig/dertig jaar zie je¬†steeds meer slanke mensen met een buikje. Dit komt omdat wij tegenwoordig (ongewild) de hele dag door suikers/ snelle koolhydraten¬†eten en je lichaam continu insuline aan moet maken om deze koolhydraten te verwerken.¬†Ons lichaam¬†wordt feitelijk insulinelui¬†en¬†zo ontstaat vaak zoals ze dat noemen het “wijnglas figuur”

 

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat buikvet zelfs een betere graadmeter lijkt te zijn voor het risico op hart- en vaatziekten en diabetes mellitus (suikerziekte) type 2.

Hoe bepaal ik dan of ik een gezonde buikomvang heb?
Heel makkelijk door je buikomvang met een meetlint op te meten. Meet je buikomvang tussen de onderkant van je ribben en de bovenkant van je bekken (bij veel mensen het smalste deel (taille)). Hierbij gelden de volgende richtlijnen:

Kans op gezondheidsrisico het grootst:
Vrouwen       > 80 cm
Mannen        > 94 cm

Hoe voorkom ik dan dat buikje of hoe kom ik er van af?
1. Eet zo min mogelijk bewerkte producten (geen zakjes, pakjes en potjes)
2. Eet gevarieerd ( ’s ochtends brood, ’s middags brood en ’s avonds pasta is 3x tarwe en 3x snelle koolhydraten en dus absoluut niet gevarieerd).
3. Drink gezond (water, kruidenthee, maximaal 3 kopjes koffie en niet te veel alcohol).
4. Beperk je tussendoortjes tot maximaal 2/3 per dag en kies voor gezonde tussendoortjes (voldoende op mijn blog of via internet te vinden).
5. Zorg dat je goed verzadigd bent na iedere maaltijd zodat je ook geen behoefte krijgt aan snelle koolhydraten. (’s Ochtends een kom voor havermout vult veel meer en langer dan 2 boterhammen.)

Vragen? Stuur me gerust een (persoonlijk) berichtje.

IMG_4566.JPG

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s