Mijn favo chocolade recepten van andere foodbloggers

Standaard

chocolade

Regelmatig struin ik internet af voor lekkere recepten. Omdat ik graag lekkere gezonde dingen maak, maar regelmatig laat ik me ook inspireren door andere om zelf te experimenteren. Het is leuk om te zien en te lezen dat er een hoop medebloggers zijn met liefde voor gezond en lekker eten. Ieder met hun eigen verhaal en ervaring.

Van origine ben ik geen keukenprinses maar ik vind het wel leuk en een enorme uitdaging om lekker en gezond te koken. Ik at vroeger als kind heel weinig en lustte echt niets. Alles wat er al een beetje gezond uit zag, vond ik bij voorbaat al vies. Nu ik zelf moeder ben van drie kindjes, realiseer ik me goed hoe frustrerend het voor mijn ouders geweest moet zijn om een kind te hebben dat zo slecht at. Met de wetenschap van nu denk ik dat zuivel en tarwe toen de grote boosdoeners zijn geweest maar wisten mijn ouders veel.

Suiker en tarwe zorgden er voor dat ik alleen die producten lustte waar suiker of tarwe in zaten en daar hoorden groenten dus niet bij. Door het nu in ons gezin te beperken tot het minimale (ik sluit het overigens niet helemaal uit maar ik pas de 80%-20% regel zo veel mogelijk toe) merk ik dat onze smaak veranderd is. Ikzelf maar ook de kinderen, lusten veel meer en vinden vooral ook veel meer lekker.

Geraffineerde en gemanipuleerde producten zijn vaak verslavend en zorgen niet voor verzadiging daarnaast neutraliseert het de smaak van overige ingrediënten. Met als gevolg dat je blijft snakken naar producten met suiker en kinderen bijvoorbeeld net zo lang zeuren totdat ze toch dat tweede of derde of vierde snoepje uit de snoeppot mogen.

Snoepen wij helemaal niet meer? Tuurlijk wel. Heerlijk uit school of ’s avonds bij een kop koffie of thee. Maar dan wel van die echte chocolaatjes met heerlijke vullingen!! Mijn kinderen vinden ze heerlijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat vriendjes en vriendinnetjes van school ze meestal niet lusten….. toch vaak omdat de suiker ontbreekt……….. (want strooi ik er poedersuiker over heen dan eten ze allemaal het chocolaatje op….. 🙂 ).

Hierbij mijn favoriete chocolaatjes van andere foodbloggers en die ik dus met enige regelmatig maak:

* Happy Healthy Linda – Met karamel gevulde chocolade (omdat Linda stopt met haar site, mocht ik met haar toestemming, haar recept hier vermelden):

Gevulde chocolade met karamel

Voor ongeveer 14 hemelse bonbons

Ingrediënten voor de chocolade:

  • 100 gram extra vierge kokosolie (wellicht kun je ook een deel cacaoboter gebruiken, maar dat is behoorlijk prijzig en niet perse nodig)
  • 50 gram cacao (ik gebruikte half rauwe cacao en half gewone biologische cacao, vind ik net wat smaakvoller zo)
  • Optioneel: wat zoet naar smaak. Voor mij hoeft dit niet per se, de karamel maakt de chocolade tenslotte ook al zoet genoeg. Ik gebruik hoogstens een paar druppels Stevia of een ieniemienie beetje honing, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen fan is van ongezoete chocolade.

Ingrediënten voor de karamelvulling:

  • 100 gram gedroogde dadels (liefst voorgeweekt of medjoul dadels. Maar wellicht zullen wat stukjes dadel ook geen probleem vormen voor de smaak.)
  • 1 eetlepel notenpasta naar keuze
  • 1 theelepel vanille essence
  • Scheutje plantaardige melk
  • Snufje Keltisch zeezout (salty caramel)

Bereidingswijze:

  1. Smelt de kokosolie op laag vuur, of liever nog au-bain marie om alle (rauwe) voedingsstoffen te behouden.
  2. Roer de cacao en eventueel het zoetmiddel er goed doorheen. Zorg dat er geen klonters meer te ontdekken zijn.
  3. Neem kleine siliconen vormpjes en vul ieder vormpje met een bodempje nog vloeibare chocolade.
  4. Zet deze vormpjes in de vriezer en laat de chocolade in een paar minuutjes hard worden. Tijdens het wachten kun je aan de slag met de karamel.
  5. Meng de dadels, plantaardige melk, vanille essence, notenpasta en het zout in een blender of keukenmachine (de staafmixer will do) tot een zo glad mogelijke, maar relatief dikke, karamelsaus.
  6. Haal de chocoladebodempjes uit de vriezer als ze hard zijn en bedek ieder bodempje met een flinke theelepel karamel. Je kunt de vormpjes nu weer even in de vriezer zetten om goed koud te worden, maar, bij gebrek aan geduld, kun je ook meteen de overige chocolade er overheen verdelen.
  7. Zet de vormpjes vervolgens net zolang in de vriezer tot de chocolade goed hard is geworden. Zet ondertussen een kopje thee of koffie en bereid je voor op een genietmomentje.

* Culy – Suikervrije 5 minuten kokoschocolade fudge

Allebei even heerlijk!

2 gedachtes over “Mijn favo chocolade recepten van andere foodbloggers

Geef een reactie

