Hartige muffin als ontbijt/lunch

Standaard

20140525-212533-77133162.jpg

Ik had allerlei restjes over in mijn koelkast en besloot voor ons ontbijt hartige muffins te maken. We maken vaker heerlijke muffins zoet en/of hartig, als ontbijt, lunch of tussendoortje. Je kunt daar oneindig in variëren. Mijn uitgangspunt is vaak: wat ligt er in mijn koelkast en waar kan ik iets lekkers van maken.

Een muffin is dus een heel goed alternatief voor brood. Variëren in ontbijt en lunch blijft het sleutelwoord maar meteen ook een hele grote uitdaging. Ik eet zelf weinig brood (gemiddeld één snee brood per twee dagen) dus dat betekent dat je creatief moet zijn. De muffin is één van de mogelijkheden en hierbij het recept:

Ingrediënten (12 muffins)

150 gram amandelmeel
50 gram quinoameel
1 theelepel wijnsteenbakpoeder
100 gram gesmolten kokosolie
100 ml amandelmelk
4 biologische eieren
1/2 theelepel (Keltische) zeezout
8 zongedroogde tomaatjes in stukjes gesneden
+/1 200 gram kaas* (ik heb Parmezaanse kaas en geitenkaas gebruikt)
1 eetlepel (Italiaanse) kruiden
Klein potje tomatenpuree

* Bij lactosevrij geen zachte kazen gebruiken maar alleen harde kazen. Hoe pittiger de kaas hoe lekkerder de muffin!

Hoe te bereiden?

Verwarm je oven voor op 175 graden. Meng amandelmeel, quinoameel, zeezout en wijnsteenbakpoeder samen in een kom. Voeg vervolgens de eieren, amandelmelk en kokosolie toe en mix het tot één glad deeg. Voeg vervolgens de zongedroogde tomaatjes, de kaas, tomatenpuree en de kruiden toe en meng ze met een spatel door het beslag. Vul vervolgens de (siliconen of papieren) muffinvormpjes met het beslag. Bak de muffins in circa 35 minuten gaar.

Smakelijk!

20140525-212536-77136646.jpg

20140525-212538-77138087.jpg

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Plaats een reactie