B.B.B.: Bruine Bonen Brownie

Standaard

20140510-204746.jpg

Een brownie maakte ik voorheen nooit en at ik tot vorig jaar zelden. Ik vond ze te machtig maar ik kreeg er vooral een enorm schuldgevoel van. Het machtige van een brownie gaf mij namelijk ook het gevoel dat ik heel ongezond bezig was en dat vond ik nooit een prettig gevoel.

Sinds ik echter bij een vriendin de eerste gezondere variant van een brownie proefde, geniet ik er met volle teugen van. Ik heb de brownie van mijn vriendin het afgelopen jaar dan ook al een paar keer zelf gemaakt. Het recept kun je hier vinden op de site van voedzo.nl. Een site die ik actief volg en waar interessante onderwerpen en recepten voorbij komen op het gebied van gezonde, suiker-, tarwe- en zuivelvrije voeding. Overigens is de brownie van Ellemieke Vermolen ook heerlijk, die link plaatste ik al in een eerder blog.

Omdat ik voor Moederdag ook graag een brownie wilde maken, vond ik dat ik weer eens een andere variant moest proberen. De variant met bruine (of zwarte) bonen, had ik al vaker voorbij zien komen. Ook in het boek Superfood van Jesse van der Velde staat er een recept. Op de één of andere manier spraken de bruine bonen mij nooit aan (ik vind ze als groentegerecht bij het hoofdgerecht ook niet echt lekker). Maar nu ik hem dan eindelijk toch gemaakt heb, kan ik zeggen dat hij heel lekker is en dat je echt niet het idee hebt dat je bruine bonen eet. Ik had de ingrediënten van het recept van het boek Superfood niet allemaal in huis waardoor ik het dus niet volledig gekopieerd heb en het hier op mijn blog kan delen:

Ingrediënten
170 gram droge bruine bonen
4 eieren
7 geweekte dadels
3 eetlepels ahornsiroop
2 eetlepels gesmolten kokosolie
2 theelepels vaniliepoeder
35 gram kokosbloesemsuiker
35 gram rauwe cacaopoeder
2 theelepels wijnsteenbakpoeder
Optioneel (voor een smeuïger effect) : 150 gram geraspte wortel

topping:
6o gram gesmolten cacaoboter (of kokosolie)
30 gram rauwe cacao
1 eetlepel kokosbloesemsuiker

Hoe te bereiden?
De droge bruine bonen dien je eerst minimaal een uurtje te weken in water, alvorens je ze gaat koken. Vervolgens kook je ze. De kooktijd bedraagt(minimaal) één uur. Verwarm de oven tien minuten voordat de bonen gaar zijn, op 180 graden voor. Na het afgieten van de bonen, maal je ze samen met de overige ingrediënten in de keukenmachine. Voeg daarna met een spatel de geraspte wortel toe en meng deze door het beslag. Vet een kleine ovenschaal in met kokosolie (of leg er bakpapier in) en giet hier het beslag in. Zet de brownie circa 30 minuten in de oven:

20140510-204752.jpg

Als de brownie uit de oven is, laat je hem afkoelen en kun je ondertussen de topping maken. Smelt hiervoor de cacaoboter (of kokosolie) au bain marie. Voeg vervolgens de cacaopoeder toe en roer de kokosbloesemsuiker er goed door heen. Giet vervolgens de vloeibare topping over je brownie. Plaats de brownie nu minimaal één uur in de koelkast zodat de topping hard kan worden. Daarna is de B.B.B. klaar!

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Geef een reactie

