Suiker: alles wat je wilt weten over suiker

Standaard

suikers

Wat is suiker?

Suiker (of sacharose) is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen. Suiker behoort naast zetmeel en vezels tot de koolhydraten en zijn noodzakelijk voor een gezond lichaam. Suiker komt in verschillende vormen voor zoals glucose, fructose, galactose, sucrose, lactose en maltose. In de volksmond noemen wij tafelsuiker (sucrose) altijd suiker maar feitelijk zijn er dus verschillende soorten suiker.

Wat doet ons lichaam met suiker?

Suiker is een brandstof voor ons lichaam en ons brein. Tijdens ons spijsverteringsproces worden koolhydraten in steeds kleinere deeltjes opgesplitst, tot uiteindelijk deze voedingsstof als glucose kan worden opgenomen in het bloed. Ons lichaam zet door middel van het hormoon insuline (die wordt aangemaakt in de alvleesklier), vervolgens de glucose om naar energie. Wanneer jouw lichaam meer suiker binnen krijgt dan het kan gebruiken, wordt het in onze spieren en lever opgeslagen als reservevoorraad. Op het moment dat jij geen of te weinig suiker eet, worden deze reserves aangesproken. Maar indien er geen nieuwe suiker meer binnen komt en er dus geen glucose aanwezig is voor energie, zul je merken dat je binnen de kortste keren niet meer vooruit te branden bent omdat je brandstofpeil tot een minimum daalt.  De glucose wordt dan uit je spiervezels gehaald.  Aan de andere kant: indien er te veel suiker binnenkomt en het kan niet omgezet worden in energie of opgeslagen worden als reserve dan wordt het overtollige omgezet en opgeslagen als vet in ons lichaam.
De verschillende soorten suikers

Fruit is een vorm van natuurlijke suiker. Naast dat er suiker (fructose) in fruit zit, zitten er ook heel veel voedingsstoffen en vezels in fruit die er voor zorgen dat de fructose langzaam jouw lichaam binnen komt. Geraffineerde suiker wordt gewonnen uit suikerriet of suikerbiet en wordt in de fabriek gezuiverd en ontdaan van haar voedingsstoffen (zoals vitamines en mineralen). Dat wat resteert is de spierwitte suikerkorrel. Deze wordt niet alleen in deze vorm door de consument gebruikt maar ook vaak door de voedingsindustrie als ingrediënt toegevoegd aan haar producten (met verschillende benamingen zoals bijvoorbeeld kristalsuiker, basterdsuiker, glucosestroop, dextrose, melasse, rietsuiker, karamel, kandij enz.). Om deze geraffineerde suiker te verbranden haalt jouw lichaam de ontbrekende voedingsstoffen (veelal mineralen) uit jouw reserves. Daarnaast zorgt het voor uitputting van je alvleesklier door een schommelende bloedsuikerspiegel.
Op de markt zijn tegenwoordig ook natuurlijke zoetmiddelen te verkrijgen zoals ahornsiroop, agavesiroop, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, honing, stevia enz. Dit zijn allen bewerkte zoetmiddelen maar zij zijn minder geraffineerd waardoor zij meer voedingsstoffen bevatten dan de geraffineerde suiker. Ook hebben zij stuk voor stuk een andere snelheidsopname van glucose in ons bloed. Chemische zoetmiddelen (bijvoorbeeld aspartaam) zijn geen vorm van suiker en worden ook niet als zodanig door jouw lichaam verwerkt (geven dus geen energie). Wel geven ze vaak het lichaam het signaal dat er suiker aankomt waardoor er een hongergevoel ontstaat en je (meer) gaat eten. Je wordt als het ware voor de gek gehouden.

Conclusie en Voedingsadvies

Koolhydraten (en dus ook suiker) heb je nodig als brandstof voor je lichaam. Het is dus belangrijk dat je voldoende hiervan binnen krijgt. Dit zal zijn als je dagelijks voldoende groente, fruit (maximaal 2 à 3 stuks), volkoren granen, eiwitten en gezonde vetten, eet. De zoetstoffen die we nodig hebben komen in de natuur voor, de rest is feitelijk overbodig. Beperk het gebruik van de natuurlijke zoetmiddelen (suikervervangers) tot tussendoortje of een feestelijk moment.  Hoeveel suiker je kan en mag eten? Dat is voor ieder lichaam verschillend. Ook je levensstijl is daarbij van belang (sport je bijvoorbeeld intensief of gemiddeld). In een eerder blog heb ik al eens eerder geschreven over de hoeveelheid suiker die we nodig hebben. Belangrijk is en blijft dat je luistert naar je eigen lichaam. Hoe reageert jouw lichaam na het eten van (natuurlijke)suikers? Hoe gezonder je eet des te beter je lichaam de signalen afgeeft, wat wel of niet goed voor je is. Probeer maar eens.

Geraadpleegde bronnen: Opleiding Voedingsdeskundige van CIVAS, www.voedingscentrum.nl, www.gezondheidsraad.nl, 100% suikervrij van Carola van Bemmelen, Eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amer Alberda, www.voedzo.nl, http://www.ahealthylife.nl

Advertenties

Een gedachte over “Suiker: alles wat je wilt weten over suiker

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s