Ontbijt met gepofte quinoa en bramen

Standaard

20140430-130946.jpg

Gisteren zag ik ineens de gepofte quinoa in mijn voorraadkast liggen die ik ooit gekocht had voor dit tussendoortje. Aangezien de meningen over dit tussendoortje hier thuis nogal verdeeld waren, heb ik het nooit meer gemaakt en bleef de gepofte quinoa in mijn keukenkastje liggen.

Ik besloot het in ons ontbijt te stoppen en dat was een groot succes. Iedereen vond het lekker. De gepofte quinoa had ik gekocht bij De Tuinen. De natuurwinkel verkocht hem (vorig jaar) niet.

20140430-130936.jpg

Wat is er zo gezond aan Quinoa? (bron: voedingscentrum)
Quinoa is rijk aan eiwitten, vitamine B2, vitamine E en mineralen als ijzer, koper en magnesium.

Mensen met de aandoening coeliakie zijn allergisch voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in bepaalde granen. Omdat quinoa geen graan is bevat het geen gluten en is dus geschikt voor coeliakiepatiënten.

Ingrediënten
100 tot 150 gram Griekse yoghurt, kwark of lactosevrije yoghurt
80 gram bramen (vers of uit de vriezer (en dan wel ontdooid))
10 gram gepofte quinoa
20 gram zonnebloempitten
2 gedroogde dadels (in kleine reepjes gesneden)
optioneel: 1/2 eetlepel honing

Hoe te bereiden?
Wanneer je de honing gebruikt, meng dan eerste de gepofte quinoa met de honing. Voeg vervolgens de bramen, zonnebloempitten en dadels toe:

20140430-130929.jpg

Voeg vervolgens de yoghurt of kwark toe en meng het door elkaar! Een heerlijk voedend ontbijt. Smakelijk.

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

 

3 gedachtes over “Ontbijt met gepofte quinoa en bramen

  1. josevoet

    Lieve isabel,

    Dit lijkt mij heerlijk, maar even terug op jouw paasmenu asperges, je kunt van de schil van de asperge heerlijke soep trekken en met een bouillonblokje en improviseer met groente evt. Bindmiddel een heerlijk soepje maken.
    Je zuinige moeder,

  2. josevoet

    Lieve isabel,

    Dit lijkt mij heerlijk, maar even terug op jouw paasmenu asperges, je kunt van de schil van de asperge heerlijke soep trekken en met een bouillonblokje en improviseer met groente evt. Bindmiddel een heerlijk soepje maken. Wel met een bouillonblokje van de natuurwinkel.
    Je zuinige moeder,

Geef een reactie

