Paasdiner: asperges met gezonde “frietjes”!

Standaard

20140420-191922.jpg

Vanavond heb ik als paasdiner asperges gemaakt. Ik ben er dol op, terwijl ik ze als kind echt niet lekker vond. Ook alle drie mijn kinderen lussen ze nu niet (maar ik weet dat dat later wel goedkomt :-)). Ik maak nooit iets anders voor mijn kinderen, ook al weet ik vooraf dat ze het niet lusten. Ik weiger namelijk twee maaltijden te koken. Vroeger werd mij altijd gezegd: “Eten wat de pot schaft.” En dat vind ik (nu) ook een hele goede regel. Maar met de wetenschap dat de asperges nauwelijks of zeer beperkt gegeten worden (proeven moet ze altijd), had ik als bijgerecht “gezonde” frietjes bedacht. Je kunt namelijk van pastinaak of zoete aardappel lekkere frietjes maken. Zo eten ze stiekem toch hun vitaminen.

Overigens de eerste keer dat ik deze frieten voorschotelde en zij dachten dat ze de aardappelvariant zouden eten (ze zien er namelijk wel uit als echte frietjes), waren ze wel enigszins teleurgesteld. Natuurlijk smaakt het niet helemaal zoals echte frietjes. Ze zijn wat zachter (minder knapperig) en ik bak ze niet in frituurvet in de frituurpan maar in de oven en dat proef je natuurlijk ook. Maar mijn kinderen zijn er inmiddels dol op.

Het recept van ons avonddiner volgt hieronder:

Asperges met parmaham, ei en romige saus (4 personen)

Ingrediënten:
1 kilo witte asperges
150 gram parmaham (van biologische slager)
4 eieren

Voor de saus:
(niet lactosevrij maar wel lactosevrij te maken met soja slagroom en lactosevrije boter)
125 ml slagroom
1 theelepel tomatenpuree
1/2 eetlepel citroensap
20 gram roomboter
evt. nog wat (verse) peterselie

Hoe te bereiden?
De schillen en uiteinden van de asperges 30 minuutjes laten koken.  Schep met een schuimspaan de aspergeschillen en uiteinden uit het kookvocht. De schillen en de uiteinden kunnen weg. De asperges in een ruime pan met het kookvocht aan de kook brengen. Zet het vuur laag en laat de asperges, samen met de eieren ± 8 á 10 minuten koken. Laat de asperges in de gesloten pan nog een minuut of 10 staan om na te garen en haal je eieren eruit.  Pel de eieren en en prak ze fijn met een vork.

Maak de saus: Doe de slagroom in een pannetje met wat peper.
Voeg de tomatenpuree, het citroensap en de peterselie aan de slagroom toe. Breng de saus al roerend aan de kook en laat de saus heel kort even doorkoken. Voeg de boter toe en laat deze smelten in de saus.

Snij de ham in reepjes.

Gezonde Frietjes van zoete aardappel

Ingrediënten:

500 gram zoete aardappel
1 knoflook
2 eetlepels olijfolie

Hoe te bereiden?
Je kunt de aardappelen schillen maar je kunt ze ook met schil bakken (boen dan de schil goed schoon onder de kraan). Snij ze in frieten van circa 1 cm. Snij de knoflook in plakjes en doe ze samen met de gesneden frieten in een kom en besprenkel ze met de olijfolie. Verdeel de frieten over een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in 30 tot 40 minuten in een voorverwarmde over (190 graden).

20140420-191930.jpg

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Geef een reactie

