Kindertraktatie suikervrij

Standaard

traktatie

Er is er één jarig, hoera, hoera…..

Vandaag is mijn middelste dochter jarig. En dan moet er weer getrakteerd worden. Het idee stond in het blaadje van de Eko Plaza. En hij viel héél goed in de smaak bij de kindjes.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je op school vooral koek, snoep en cake voorbij ziet komen als traktatie. Eigenlijk zit er in bijna iedere traktatie wel suiker….. Vaak hoor ik ouders zeggen: “Ja, maar ze zijn maar één keer per jaar jarig”. En dat klopt. Maar dat geldt wel voor 31 kinderen in de klas. Daarnaast is er ook maar één keer per schooljaar Juffendag, de Kerstviering, Sinterklaas, Schoolreisje, Paasontbijt en nu vergeet ik vast nog heel veel feestelijke momenten die gevierd worden en vaak gepaard gaan met suiker. Dat betekent dat ze zeker iedere week alleen op school al een traktatie krijgen die bestaat uit suiker en daar komen dan alle (kinder)feestjes en verjaardagspartijen van neefjes, nichtjes, kinderen van vrienden, opa’s en oma’s enz. nog bij. Ben ik dan volledig tegen suiker voor mijn kinderen? Nee, maar ze krijgen al genoeg binnen zonder dat je het weet. Geraffineerde suiker is niet goed voor volwassen maar voor kinderen geldt echt de overtreffende trap, maar helaas ook zij zijn vaak kleine suikerjunkies.

Onlangs las ik in het boek van Carola van Bemmelen (Basiskookboek 100% suikervrij) dat wij gemiddeld 5 klontjes suiker per dag nodig hebben per dag (als brandstof voor ons lichaam). Voor kinderen geldt 3 klontjes suiker per dag. Als je dan weet dat de werkelijke inname per dag gemiddeld 35 klontjes voor volwassen is en 45 (!!)* voor kinderen dan hoop ik dat je mijn standpunt wat betreft traktaties en suiker op school begrijpt.

*suiker dat niet alleen in koek, snoep en taart zit maar ook in (zoet) beleg op de boterham, het brood zelf, limonade, liga’s, kant en klare maaltijden enz.

Deze traktatie heb ik gemaakt van bladerdeeg en één theelepel ongezoete jam. De jam is zonder toegevoegde suikers maar de natuurlijke suikers uit het fruit in deze jam bestaat volledig uit fructose en mag ook zeker niet als een gezond alternatief gezien worden. Maar het is niet dubbelop zoals bij de meeste jam wel het geval is. Wil je deze traktatie zonder jam maken dan kun je in een steelpannetje een mousse maken van een appeltje met rozijnen en kaneel. Hiermee krijg je kleine suikervrije appelflapjes.

 

20140328-213043.jpg

20140328-213054.jpg

20140328-213108.jpg

Voor de juffen had ik een energiereep gemaakt. Op het einde van hun werkweek leek me dat voor hun een lekker verantwoord tussendoortje:

 

20140328-213136.jpg

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Een gedachte over “Kindertraktatie suikervrij

Geef een reactie

