Waarom geen tarwe? Waar zit het overal in? En wat eet je dan?

Standaard

tarwe

Nadat ik het eerste boek over voeding en gezondheid had gelezen, was ik zwaar verbaasd over het feit dat tarwe ook onder het kopje “niet gezond” stond. Ik noemde mezelf namelijk altijd een enorme broodliefhebster en ik kan je zeggen dit vond ik niet leuk om te lezen. Ik heb het vervolgens ook een aantal maanden genegeerd. Maar het bleef in mijn hoofd zitten want ik herkende mezelf wel in de bijwerkingen van tarwe. Daarnaast realiseerde ik me dat ik veel meer tarwe at dan dat ik me ooit bewust was geweest. Daar later meer over.

Vervolgens ben ik het boek Broodbuik (van William Davis) gaan lezen. Dr. Davis is cardioloog in de Verenigde Staten en is een verklaring gaan zoeken voor het steeds vetter en ongezonder worden van zijn patiënten. Toen hij zelf tarwe schrapte uit zijn voedingspatroon en hij zag dat hij heel eenvoudig zijn overtollige kilo’s verloor maar ook zijn bloedsuiker zag dalen (hij was namelijk inmiddels diabeet geworden), was dat voor hem het bewijs dat tarwe hier de boosdoener was. Ook het resultaat bij zijn patiënten was verbluffend.

Volgens dr. Davis is het tarwe van nu niet meer het tarwe van 50 jaar geleden maar door de verhoogde vraag is de oorspronkelijke tarwe verandert in een getransformeerd product van genetisch onderzoek. Om er een massaproduct van te maken heeft de mens nieuwe stammen van tarwe gekweekt die sneller groeien en uitgroeien tot enorme proporties. Door de manipulatie ontstond er een ander soort tarwe die volgens dr. Davis zorgdraagt voor stimulering van je eetlust, voor een piek in je bloedsuiker (waardoor verzadiging wordt afgewisseld door verhoogde eetlust), voor versnelling van het verouderingsproces en die zorg draagt voor diverse ziektes.

Eerlijk gezegd had ik zelf het idee dat het allemaal wel mee zou vallen maar besloot ik (met pijn in mijn hart) toch om langzaam wat minder tarwe te gaan eten. Nu 9 maanden later eet ik nagenoeg geen tarwe meer omdat ik gemerkt heb dat het me toch veel voordelen heeft opgeleverd. Ik durf nu te zeggen dat tarwe me nooit echt verzadigde. Mijn zus zei laatst nog: “Weet je nog dat we vroeger altijd wedstrijd deden wie de meeste boterhammen op kon?” Met gemak aten we dan 8 tot 10 boterhammen.” Klopt ik kon er nooit genoeg van krijgen. En at ik ’s ochtends twee boterhammen dan snakte ik om 10 uur al weer naar mijn zogenaamd gezonde liga (bestaat ook uit tarwe en suiker). Dus de conclusie van de bloedsuikerspiegel was ook op mij van toepassing.

Het afbouwen van mijn tarwe inname zorgde er voor dat mijn altijd opgezette buik verdween. Ik had nooit last van kwabbeltjes over de rand van mijn broek maar ik had altijd een opgezet “babybuikje”. Ik was er van overtuigd dat die gewoon bij mij hoorde. Niet dus. Het is heerlijk dat de knoop van sommige van mijn broeken aan het einde van de middag nu niet meer los hoeft omdat hij knelt in mijn buik…..

Waar zit tarwe overal in?

In héél véél producten en ik was me daar nooit van bewust. Hier een kleine opsomming: brood (wit, tarwe (natuurlijk), fijn en grof volkoren, waldkorn, stokbrood, krentenbollen, chiabatta enz.), crackers, beschuit, ontbijtkoek, croissantjes, brinta(pap), bambix, meusli uit de supermarkt, sultana’s, liga’s of andere tussendoortjes, koekjes, veel snoepjes (echt waar), bladerdeeg, pasta’s, noedels, wraps, mie, pizza’s, pannenkoeken, veel kant en klaar maaltijden, sauzen en soepen, de meeste chips (behalve naturel!) en ik heb vast nog niet alles genoemd. Toen ik me ging verdiepen in tarwe realiseerde ik me dat ik alles behalve gevarieerd at en dat ik (en mijn gezinsleden) onbewust heel veel tarwe aten.

En wat eet je dan?
Is er nog een leven zonder tarwe? Jazeker. Het is even zoeken en het betekent je hele voorraadkast omgooien maar wij zijn er inmiddels helemaal aan gewend. Eet je dan nooit meer tarwe? Jawel maar beperkt. Als ik het te veel eet heb ik nu direct last van mijn maag en darmen. En daar ben ik blij om, ik reageer nu tenminste weer op wat wel en niet goed is voor mijn lichaam. Ik krijg vaak de vraag: ja maar als je geen tarwe meer eet, wat eet je dan als ontbijt en lunch? Ik heb het eens voor een weekje bijgehouden:

Maandag
’s ochtends: 2 glazen Groene smoothie van sinaasappel, appel, ananas en veldsla
’s middags: 2 sneetjes rogge zuurdesembrood met oude kaas en één dubbele kastanjecracker met biologische smeerworst

Dinsdag
’s ochtends:
havermoutpap met appeltaart vulling (appel, rozijnen, kaneel, kokos en noten warm gemaakt in een pannetje.
’s middags: salade van IsaFood met 2 sneetjes rogge zuurdesembrood

Woensdag
’s ochtends: griekse yoghurt met  lijnzaad, hennepzaad en zelfgemaakt granola
’s middags: salade van IsaFood met 2 speltbotterhammen met oude kaas

Donderdag
’s ochtends: 2 glazen groene smoothie van avocado, aarbeien en munt
’s middags: 2 boekweitpannenkoekjes (heel makkelijk mee te nemen in een broodtrommel naar mijn werk)

Vrijdag
’s ochtends: Ontbijt met chiazaad (IsaFood)
’s middags: salade van veldsla met olijven, pompoenpitten, zongedroogde tomaatjes en stukjes kaas

Zaterdag
’s ochtends: 3 glazen groene smoothie van ananas, appel en romaine sla
’s middags: 4 rijstewafels met gerookte zalm

Zondag
’s ochtends:
kaas-ui muffin (zelfgemaakt van rijstmeel)
’s middags:
2 speltboterhammen met vers gestoomde makreel

En ook mijn kinderen eten een groot deel hiervan mee. In vergelijking tot mezelf eten zij wel meer brood maar dat is dan altijd speltbrood.

2 gedachtes over “Waarom geen tarwe? Waar zit het overal in? En wat eet je dan?

  1. Hi Isabel, ik heb wel een vraagje, want sport jij ook? Ik vind nl dat je soms wel maar heel erg weinig eet qua ontbijt en lunch samen. Ikzelf sport best wel
    veel en dat red ik niet op een shake en 2 speltboterhammen. En wat is een Isasalade? Vind wel echt dat je super bezig bent hoor!!

    • Hoi Jacqueline, dank je! Ik loop op dit moment maar 1x per week hard. Maar het klopt dat als je intensief sport dat je meer brandstof nodig hebt. Ik heb mijn tussendoortjes niet benoemd maar op de dag dat ik ’s ochtends hardloop eet ik dan vaak om 11 uur een plak zelf gemaakte bananenbrood of kokosbrood bv. Door veel meer groente en fruit te eten heb ik gewoon echt minder honger en eet ik dus minder. Voorheen at ik vaak 4 boterhammen ’s middags. Nam ik er maar 2 mee naar mijn werk dan at ik ’s middags bv ook een zak drop……. En voelde ik me daarna vaak schuldig, misselijk en viel ik om 1630 uur bijna in slaap 😉. De salade staat op mijn blog. Daar maak ik best veel van voor mijn lunch en dat vult enorm. Gr. Isabel

Geef een reactie

