Mmmm lekker en gezond: granola (muesli) van mezelf!

Standaard

20140315-141047.jpg

Toen ik klein was at ik thuis altijd als toetje yoghurt met muesli. Mijn vader noemde het “zangzaad” omdat het zo op het voer van onze parkiet leek. Later werd de muesli cruesli want die was veel lekkerder. Nu weet ik waarom…. veel van de pakken die in de supermarkt staan bestaan voor bijna 25% uit suiker….. grrrrrrr. Om nog maar te zwijgen over de slechte e-nummers en het hoge zoutgehalte. Voor muesli geldt een iets lager suikergehalte maar helaas ze maken hem niet suikervrij. Als je dus denkt met muesli of cruesli uit de supermarkt gezond bezig te zijn, dan heb ik je hopelijk nu uit deze droom wakker geschud.

Gelukkig zijn er alternatieven! Bij de natuurwinkel verkopen ze ook suikervrije varianten (wel goed de verpakking lezen want ook bij de natuurwinkel verkopen ze producten met suiker (rietsuiker is ook suiker, helaas)). Maar als je op google intikt: “muesli recept zonder suiker” of “granola” recept zonder suiker” dan kom je bij de lekkerste recepten en blijkt dat je hem heel makkelijk zelf kan maken. Ideaal, want dan bepaal je zelf wat voor jou de lekkerste muesli is.

Granola
Granola is een mengsel van geroosterde noten, granen en zaden. Het lijkt een beetje op muesli, maar doordat granola geroosterd is heeft het een lekkere krokante smaak en lijkt het meer op cruesli.

Recept
Als wij ’s ochtends een keertje yoghurt eten dan vullen we onze kommen voor de helft met Griekse yoghurt* (en voor mijn dochter met lactosevrije yoghurt) en scheppen we daar 3 of 4 eetlepels van onze heerlijk zelfgemaakt granola bij en dat is echt smullen. En wat stop je er zoal in? Ik kijk voornamelijk naar datgene wat ik in huis heb. Belangrijk is wel dat je naast de graanvlokken en het gedroogde vetten ook zorgt voor producten met belangrijke gezonde vetten zoals noten en zaden. Dit zodat de natuurlijke suikers uit de gedroogde vruchten langzamer opgenomen worden, dat weer zorgt voor minder schommeling van je bloedsuikerspiegel.

Ingrediënten
80 gram speltvlokken (of havermout)
40 gram havervlokken
30 gram boekweitvlokken
20 gram quinoavlokken (of gekookte quinoa)
10 gram gebroken lijnzaad
20 gram zonnebloempitten
20 gram pompoenpitten
40 gram kokosrasp
40 gram kokosolie (gesmolten)
1 el koudgeslagen honing
gedroogd fruit in stukjes gesneden (rozijnen, vijgen, abrikozen, gojibessen enz.) zoveel je lekker vindt

Oven voorverwarmen op 175 graden. Alle granen (vlokken) in een kom mengen en mengen met de gesmolten kokosolie en de eetlepel honing. Vervolgens een bakplaat bekleden met bakpapier en de vlokken verspreiden over de bakplaat. Vervolgens circa 15 minuten in de oven plaatsen (tussentijds roeren, zodat alle vlokken knapperig worden). Indien het tussentijds te bruin wordt (iedere oven is anders), dan uit de oven halen. Vervolgens de zaden, de kokosrasp en het gedroogde fruit toevoegen. Klaar!
Je kunt de granola heel goed bewaren in een afgesloten pot:

granola

* Waarom Griekse Yoghurt? Dit is de minst bewerkte yoghurt waarbij de meeste gezonde voedingsstoffen nog bewaard zijn gebleven. Daarnaast zitten hier vaak de minste toevoegingen/additieven/e-nummers in.

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

6 gedachtes over “Mmmm lekker en gezond: granola (muesli) van mezelf!

  1. Cathelijne

    Heerlijk hé, granola! Mhmm. Ik maak ook altijd home-made granola’s. En zo simpel. Ik las op een blog dat granola nog meer crunchy wordt als je er een eiwit aan toevoegt.. Zelf nog niet geprobeerd… X

      • Cathelijne

        Ja. Niet meer weg te denken uit m’n eetpatroon. 🙂 Nee, ze bedoelden een opgeklopt eiwit.. Vond het zelf wel apart. Maar daardoor krijg je échte krokante (brokjes) granola (zoals bij cruesli).

      • josevoet

        Toevallig gisteren zoiets gemaakt, vraag niet meer “hoe” precies, maar ik was bezig met jou heerlijke repen, ik kwam onderwijl op dit idee, gisteravond al gegeten om wat te knabbelen. Ook knabbel ik graag krunchy espelta Coco van de natuurwinkel met choco Berries. Je hebt gelijk krunchy zit wel wat ruwe rietsuiker in maar de rest is ook supergezond, volkoren speltvlokken palmvet, gerstemout, maisstroop e.d. Bedankt, ik ga dit weer zeker maken, mama

      • Leuk! Maisstroop zitten meer voedingstoffen in dan suiker maar zorgt helaas ook voor snelle stijging van je bloedsuikerspiegel….. Hetzelfde als bij suiker dus.

Geef een reactie

