Groene smoothie met ananas

Standaard

IMG_2557

Op aanraden van iemand heb ik onlangs het boek 70 Groene Smoothies van Marjolijn van der Velde aangeschaft. Waarom? Omdat ik het lastig vond om steeds te variëren in ons ontbijt en omdat ik heel graag meer groente eet. Marjolijn legt in haar boek duidelijk uit waarom groente zo belangrijk is en waarom bladgroentes gebruikt moeten worden voor de smoothies. Dat laatste is omdat bladgroentes geen zetmeel bevatten en daarom met fruit kan mengen zonder dat het gaat gisten. Daarnaast hebben bladgroentes een hoge voedingswaarde. Ze zijn rijk aan vezels die zorgen voor een goede darmfunctie en bevatten veel vitamines en mineralen. Bladgroentes hebben weinig invloed op je bloedsuikerspiegel.

Het drinken van groentesappen heeft me altijd tegen gestaan. Nu nog trek ik een vies gezicht als ik het woord groentesap intik. Maar in combinatie met fruit is het werkelijk waar een heerlijke combinatie.

Het boek heeft 70 recepten onderverdeeld in beginners, gevorderden en ver-gevorderden. Het zwaartepunt groente-fruit bij beginners ligt duidelijk op het fruit en bij ver-gevorderden op groente.

Eén van onze favoriete smoothies bij de beginners is deze:

* één ananas
* één appel (met schil, zonder kroost)
* flinke hand veldsla
* water (zo veel je wilt of nodig hebt om het te blenden)

Wij halen hier circa 3/4 glazen uit. Ter vervanging van mijn ontbijt drink ik circa 2/3 glazen. De kinderen drinken meestal één glaasje groene smoothie naast twee kastanjecrackers of een sneetje roggebrood.

Tip: Hoe meer groente in je smoothie hoe langer een verzadigd gevoel.

Heb jij nog tips of recepten voor een lekkere groene smoothie? Laat het me weten!

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Geef een reactie

