Nieuwsbericht Voedingscentrum over Superfoods zorgt voor opschudding

Standaard

superman

Voor wie het nog niet mee gekregen heeft: het voedingscentrum heeft vanochtend een nieuwsbericht gepubliceerd over Superfoods en de hype die er ontstaat. Ze waarschuwen de consument voor het feit dat het eten van bepaalde Superfoods, geen wondermiddelen zijn ter voorkoming van bijvoorbeeld bepaalde ziektes, rimpels of whatever. En daar hebben ze helemaal gelijk in. Iedereen die denkt dat je door het eten van superfoods nooit meer ziek wordt bijvoorbeeld, die moeten we snel uit hun droom helpen. Superfoods zijn geen garantie voor het voorkomen van bijvoorbeeld gezondheidsproblemen.

Wat zijn Superfoods?
Superfoods zijn voedingsmiddelen¬†met een hoge voedingswaarde en bezitten meerdere extra gezonde eigenschappen. Superfood bevat vaak zeer grote concentraties van vitaminen, mineralen, polysachoriden, anti-oxidanten en aminozuren. Niet alleen “exotische” producten als goji bessen, maca poeder, chiazaad, kokosolie zijn een voorbeeld van superfoods, maar ook broccoli, spinazie, groene thee, walnoten, bosbessen en nog een aantal producten die wij Hollanders al jaren eten.

Gevarieerd voedingspatroon
Het voedingscentrum adviseert, net als vele voedingsdeskundigen, -consulenten en -experts, om vooral gevarieerd te eten. Waar de veel besproken superfoods ook een onderdeel van uit mogen maken. Ik ben ook voorstander van gevarieerd eten. De vraag is alleen wanneer eet je dan gevarieerd?

Hoe gevarieerd eet ik dan?
Nog geen jaar geleden dacht ik dat ik met vier boterhammen, een liga, twee kopjes koffie,¬†een paar¬†glazen¬†thee, √©√©n koekje, een appel en een pan macaroni met groente en een pastasaus uit een potje op een dag, heel gevarieerd at. Maar hoe gevarieerd eet je dan eigenlijk als je weet dat in¬†mijn “waldkorn”¬†boterhammen, in¬†mijn liga’s, koekjes en¬†in de pasta allemaal tarwe zit? Om nog maar niet over de suiker te spreken dat ook in brood, liga, koekjes en de meeste kant-en-klaar sauzen wordt verwerkt. Wat een variatie……..

Mijn advies
Beste mensen van het voedingscentrum, het zou prettig zijn als jullie de consument niet alleen informeren wat gevarieerd eten is, maar ook over hoe je gevarieerd kan eten. Met de schijf van vijf ben je er wat mij betreft niet. Wijs daarbij ook op de niet gevarieerde kant-en-klaar producten die door onze voedingsindustrie worden gemaakt en door onze supermarkten verkocht worden als zogenaamd gevarieerd, bewust en/of gezond. Daar zijn immers vaak suikers, chemische stoffen (foute e-nummers) en weinig voedingsstoffen aan toegevoegd.

Ik heb alvast een aantal tips voor jullie op een rijtje gezet:

* Eet iedere dag anders, zowel ’s ochtends, ’s middags¬†als ’s avonds. Varieer dus niet alleen in je avondeten, maar ook in je ontbijt en lunch!
* Eet voldoende fruit maar beperk het tot maximaal 2/3 stuks per dag (vanwege de hoeveelheid natuurlijke suikers);
* Het hoofdgerecht is groenten! En dat wat je er bij eet, is een bijgerecht. Pas je hoeveelheden daar ook op aan.
* Eet als bijgerecht aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren pasta’s of speltpasta,¬†rijst- of boekweitnoedels, quinoa, gierst, wrap’s (en dan niet de tarwe variant). Genoeg om te vari√ęren dus.
* Eet kwalitatief goed vlees (zonder hormonen en conserveringsmiddelen). Dus biologisch bij een biologische slager. Duur? Klopt maar 2/3 x per week vlees eten is meer dan voldoende en pas je hoeveelheden aan (waarom 500 gram gehakt van de supermarkt die volgespoten is met chemische troep in plaats van 200 gram gehakt van de biologische slager?).
* Voor vis geldt hetzelfde als voor vlees.
* Eet zo puur mogelijk en zo min mogelijk bewerkte producten of ingredi√ęnten (geraffineerde suiker is hier een voorbeeld van).
* Beperk je tussendoortjes (tot gezonde tussendoortjes).
* Blijf kritisch en lees goed de etiketten van datgene dat je koopt en eet. Jij bepaalt namelijk wat jij en je kinderen eten!

Jeetje, wat zo’n nieuwsbericht allemaal wel niet teweeg brengt of was dat ook de bedoeling van het voedingscentrum?????

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s