Rode Linzen maaltijdsoep

Standaard

IMG_2286

Als wij behoefte hebben aan een echte maaltijdsoep, dan maak ik een rode linzensoep. Rode linzen zijn peulvruchten en bevatten veel zetmeel en veel vezels (vier keer zoveel als volkoren rijst). Dit is de reden waarom de soep ook zo goed vullend is. Verder zijn linzen ook rijk aan plantaardige eiwitten en bevatten ze veel sporenelementen zoals ijzer, fosfor, magnesium en B-vitaminen.

Het recept heb ik vorig jaar ergens vandaan geplukt en sindsdien maak ik hem eigenlijk ieder keer anders (ik kijk wat ik aan groentes in huis heb). Nu maakte ik hem als volgt:

Ingrediënten
* 2 uien
* 2 tenen knoflook
* 1 paprika
* 2 stengels bleekselderij
* 3 theekoppen rode linzen (is circa 350 gram)
* 1,5 liter groentebouillon
* 1 theelepel cayennepeper
* 2 theelepels milde kerriepoeder
* snufje zeezout
* 2 laurierblaadjes
* kokosolie of olijfolie

Hoe te bereiden?
Fruit in een soeppan de fijngesneden uien en knoflook. Voeg de kerrie, cayennepeper, zeezout en de laurierblaadjes toe. En vervolgens ook de in plakjes gesneden bleekselderij. Giet de groentebouillon erbij en breng het aan de kook. Als het kookt, voeg je de rode linzen en de paprika toe. Leg de deksel op de pan en laat het pruttelen op klein vuur, net zo lang totdat je echte dikke soep krijgt doordat de linzen open springen. Lekker met een sneetje zuurdesembrood met (geiten)kaas!

Soep over?
Bewaar hem en eet hem de volgende dag als ontbijt of lunch!

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Een gedachte over “Rode Linzen maaltijdsoep

  1. josevoet

    Leuk Isabel, vroeger veel gegeten toen jij nog thuis woonde, jij en Sara vonden het altijd lekker, ook als groente, beetje bruine bonen/witte bonen achtig.
    Ik ga het beslist maken, gisteren en vandaag weel veel ingekocht bij eko plaza en de distel malden.
    Succes, ma

Geef een reactie

