Eigeel over? Vanillevla

Standaard

IMG_2252

Als ik bananenpannenkoeken maak of als ik experimenteer in de keuken met kokosmeel, dan hou ik altijd eigeel over. Omdat ik een hekel heb aan het verspillen van ingrediënten, kijk ik altijd of ik er iets anders van kan maken. Naast het hier genoemde eigeel, hou je natuurlijk ook weleens eiwit over. Handig is om het volgende de bewaartermijn te onthouden:

* Eiwit en eigeel kun je circa 2 dagen bewaren in de koelkast.
* Eiwit kun je invriezen (eigeel NIET).

Ik had in dit geval vijf eidooiers over. Ik had ze een nachtje in de koelkast laten staan en besloot er de volgende dag vanillevla mee te maken. Waarom? Omdat we dat al héél lang niet meer gegeten hadden. Mijn dochter kan het niet eten (ook niet de sojavariant want ze kan soja ook niet verdragen). Daarnaast wordt door de meeste fabrikanten de vla niet meer naar origineel recept gemaakt maar worden er kunstmatige stoffen toegevoegd (dus geen eigeel maar kleurstoffen).

Ik maak twee varianten, eentje met kokosbloesemsuiker en amandelmelk (dan lijkt het meer op karamelvla) en eentje met stevia en rijstemelk:

Recept suikervrije Vanillevla

* 5 eidooiers
* 45 gram speltbloem
* 400 ml rijstmelk (evt. met vanillesmaak) of amandelmelk
* 80 gram kokosbloesemsuiker of 1 theelepel stevia
* 2 theelepels vanille extract (1 theelepel als je rijstmelk met vanillesmaak gebruikt)

Hoe te bereiden?

IMG_2250

De eidooiers met de speltbloem mixen. De overige ingrediënten apart in een steelpannetje opwarmen totdat het kookt. Vervolgens de melk lepel voor lepel mixen met het eimengsel. Daarna weer in het steelpannetje en al roerende koken (op klein vuur) tot het dik genoeg is. Ik roer met een garde. Vervolgens van het vuur halen en blijven roeren tot het afgekoeld is (ter voorkoming van een velletje). En je vla is klaar!

Tip: vind je de vla niet zoet genoeg, dan roer je er wat ahornsiroop door heen!

Hieronder de variant met kokosbloesemsuiker (karamelvla):

IMG_2179

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

 

Geef een reactie

