Eenvoudig en snel toe te passen: minder ongezond leven

Standaard

Toen wij besloten om anders te gaan eten voor de gezondheid voor onze dochter maar ook voor onszelf, veranderde ik niet radicaal ons voedingspatroon. Ik begon eigenlijk met het vervangen van mijn eigen eet- en drinkgewoontes die eenvoudig toepasbaar waren.

Waarom? Omdat ik veel te bang was dat als ik te streng zou zijn (voor mezelf maar ook voor mijn kinderen)en sommige “ongezonde” producten een obsessie zouden worden door het kei hard te verbieden. Ik ging op zoek naar minder ongezonde of gezonde vervangers voor mijn huidige eet- en drinkgewoontes , hieronder een aantal van die “kleine” veranderingen:

* Suiker en melk in mijn koffie (latte macchiato):

De suiker heb ik direct afgeschaft. Het was eigenlijk meer een gewoonte (of een verslaving?). Waarom? Waarschijnlijk omdat ik het ooit zo had leren drinken. Dat was bij thee ook maar daar had ik in mijn tienerjaren zelf de suiker uit gehaald. (Overigens heb ik mijn kinderen wel meteen geleerd thee te drinken zonder suiker.) Terug naar mijn koffie:  De melk in mijn latte macchiato is moeilijk weg te laten maar deze is wel goed te vervangen. Vanwege het feit dat ik een dochter heb met een lactose intolerantie hebben wij nog maar weinig koemelk in huis en dus maak ik mijn opgeklopte melk van amandelmelk. Het heeft een andere smaak maar ik ben er inmiddels helemaal aan gewend en ik vind het lekker. En ga ik lunchen in de stad dan drink ik gewoon nog een latte macchiato met koemelk. Geen probleem.

* Alle melkchocolade producten (hagelslag, chocoladepasta, chocoladerepen) in huis zijn vervangen voor pure chocolade:

Deze verandering heb ik thuis doorgevoerd omdat in pure chocolade gewoon minder suiker en minder melk zit dan in melkchocolade. Voor alle partijen in huis dus gunstig. Inmiddels eet ik zelf alleen nog chocolade die meer dan >70% cacao of maak ik zelf chocoladepasta zonder suiker en koemelk (ook voor de kinderen).

* Paprikachips werd naturel chips of een mix van noten en rozijnen:

Chips is natuurlijk alles behalve gezond dat weet iedereen maar dat betekent niet dat ik het nooit meer eet. Als ik het weleens eet (op een feestje of héél af en toe in het weekend), neem ik tegenwoordig  altijd de meest simpele versie van chips: namelijk de gewone chips. In tegenstelling tot de paprikachips, zitten hier namelijk geen foute e-nummers in. De combinatie van ongebrande noten met rozijnen vind ik ook heerlijk als ik zin heb om iets te knabbelen en is echt een lekker en een veel gezonder alternatief.

* Frisdrank of sap werd water of thee:

In frisdrank en sap zit ontzettend veel suiker (ook geconcentreerd vruchtsap betekent suiker!) dus dat drink ik gewoon niet meer. Het scheelt mij ook een heleboel hoofdpijn als ik water en kruidenthee drink. Met mijn kinderen is het, geef ik toe, af en toe best lastig. Daar hebben we dan ook maar goede afspraken over gemaakt. Ze mogen 1 (soms 2) bekertjes sap per dag, wel aangelengd met water. Voor de rest drinken ze water en thee. En dat gaat eigenlijk heel goed. Bij een speelafspraakje buitenshuis of op een kinderfeestje dan laten we de afspraak los, dan kan ik het ook niet controleren.

Bovenstaande veranderingen heb ik zonder veel moeite doorgevoerd. En door steeds meer te lezen over voeding, kom ik steeds meer te weten over wat wel en wat niet gezond en lekker is. Ook luister ik nu veel beter naar mijn lichaam (waar kan ik wel en waar kan ik niet tegen). Een ander voordeel van mijn gewijzigde voedingspatroon is dat mijn smaak veranderd is, alles is veel lekkerder! Wat een verademing…………

Geef een reactie

