Ontbijten met chiazaad

Standaard

IMG_2052

Omdat het variëren van voeding heel belangrijk is en ik voor mijn ontbijt niet verder kwam dan havermout of speltbrood, besloot ik eens iets anders uit te proberen: chiazaad.

Wat is Chiazaad?

Chiazaden zijn familie van de munt plant. Van origine komt het uit Mexico. Chiazaad wordt gerekend tot de superfoods vanwege het positieve effect op lichaam en geest. Onderstaande voedingsstoffen maken onderdeel uit van deze kleine zwarte zaadjes:

* Omega-3 vetzuren, deze is van groot belang voor het goed functioneren van alle vitale organen. Daarnaast verhoogt het je weerstand en verlaagt het je cholesterol.

* Vezels komen rijkelijk voor in chiazaad. Ze vertragen het omzetten van koolhydraten naar glucose en dat is gunstig voor het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel. (Het weerhoudt je dus van snaai-gedrag door een schommelende bloedsuikerspiegel).

* Er komen diverse antioxidanten in chiazaad voor. Antioxidanten zijn o.a. belangrijk voor ons huidweefsel.

* Daarnaast bevatten de zaadjes ook veel mineralen zoals vitamine B, calcium (volgens diverse bronnen meer dan in melk!), ijzer, magnesium, mangaan, fosfor en zink.

Voor mij geldt wel dat ik het niet iedere dag moet eten (variatie is sowieso heel belangrijk) omdat het “stoppend” kan werken.

Hierbij twee recepten die ik een aantal keren gemaakt heb:

1. Chiapudding met pompoenpitten en lijnzaad *

40 gram chiazaad
sap van 2 sinaasappels (evt aangevuld met water tot  je totaal 125 ml aan vocht hebt)
handvol rode vruchten (aardbeien, bramen of bessen) en/of witte druiven
1 el rozijnen
1 el pompoenpitten (of evt. zonnebloempitten)
1 el gebroken lijnzaad
(optioneel: 1 el rauwe cacaonibs en/of 1 el kokosrasp)

Doe het chiazaad in een kom, schenk de sap erbij en laat het minimaal 10 minuten staan (af en toe door roeren). Dit kun je ook de avond van tevoren doen. Het vocht trekt in de zaadjes waardoor er een soort pudding ontstaat. Overige ingrediënten toevoegen en klaar is mijn ontbijtalternatief (zie bijgevoegde foto).

* Mijn chiapudding is afgeleid van het recept van Jesse van der Velde uit zijn boek Superfood Recepten. Ik heb wat toegevoegd en de hoeveelheid van sommige ingrediënten gewijzigd.

2. Chiapudding met banaan

60 gram chiazaad
125 ml amandelmelk of rijstemelk of kokosmelk
1 rijpe kleine banaan
2 tl vanillepoeder
1 tl kaneel

Maak dit gerecht een avond van te voren. Pureer de banaan met de plantaardige melk in de blender of keukenmachine. Doe het in een kom en voeg vervolgens de overige ingrediënten toe. Zet het in de koelkast en de volgende ochtend is het direct klaar om op te eten. Handig als je ’s ochtends weinig tijd hebt.

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

2 gedachtes over “Ontbijten met chiazaad

  1. Thirza

    Hoi Isabel, ik zie via Mila mooie berichten van jou voorbij komen over voeding! Bedankt voor de info over de chiazaadjes! Ik wist dat de zaadjes gezond zijn, maar duidelijke uitleg ontbrak nog bij mij. Dankzij jouw duidelijke concrete beknopte uitleg ben ik helemaal up to date en helpt het mij om meer variatie in mijn voeding te krijgen.
    Thanx en succes naar mijn mening ben je nu al geslaagd met jouw nieuwe weg! Groetjes Thirza

Geef een reactie

