Winterse salade met veldsla

Standaard

Afbeelding

Sinds ik bewuster bezig ben met voeding, bestel ik één keer in de twee weken een groente- en fruitkistje bij een lokaal bedrijfje. Hij haalt de groente en fruit op bij de boer in de buurt en het komt dus rechtstreeks van het land. Dat betekent vers en zo veel mogelijk onbespoten. Als je je groente en fruit dichtbij huis kan halen, is onbespoten heel goed mogelijk omdat het niet dagen getransporteerd moet worden van boer via groothandel/veiling naar de supermarkt. Wel zo gezond. N.B. de voorverpakte veldsla in de supermarkt komt vaak uit het buitenland.

Het eten van lokale groente en fruit betekent ook dat het seizoensgebonden is. Veldsla (een echte winterse sla) is daar een mooi voorbeeld van. Een korte beschrijving die ik op internet vond van deze lekkere (ook voor kinderen) sla:

Veldsla is behalve decoratief in je salade-schaal, ook nog eens een bron van gezondheid. Behalve ijzer, calcium en vitamine C bevat veldsla foliumzuur en vezels. Veldsla is licht verteerbaar en zou ook goed zijn voor huid en aders. Voor een groente bevat het een hoge waarde aan omega-3 vetzuren. Veldsla groeit niet bij hoge bodemtemperaturen en dat maakt hem een echte wintergroente.

In jouw winterse salade kun je die ingrediënten stoppen die jij lekker vindt (alles smaakt bij Veldsla!). Ik varieer daar zelf ook altijd in (wat heb ik in huis en waar heb ik zin in). Vanavond aten we veldsla met de volgende ingrediënten:

appel (b.v. Elstar)
zongedroogde tomaatjes
gekookte eieren
geitenkaas
komkommer

Met de volgende dressing:

3 el olijfolie
2 el witte wijnazijn
1 tl mosterd
1 tl honing
evt. peper en zout

De dressing serveer ik vaak apart omdat de kinderen vaak veel minder of geen dressing willen.

Eet smakelijk!

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

2 gedachtes over “Winterse salade met veldsla

Geef een reactie

