Een energiereep voor een energiedip

Standaard

IMG_2024

Je herkent ze vast wel. Van die dagen dat je meer zin in zoet hebt dan anders. Ik heb ze veel minder sinds ik nog maar weinig geraffineerde suikers eet. Maar zo’n dag als vandaag, als ik niet vooruit te branden ben, dan steekt de behoefte naar zoet de kop op.

Wat doen geraffineerde suikers (zoals rietsuiker, kristalsuiker, tafelsuiker, basterdsuiker) met ons lichaam? Zij zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel (snelle suikers). Dit geeft even energie, om vervolgens juist te zorgen voor een energiedip (snelle daling van je bloedsuikerspiegel). Wij krijgen vervolgens een signaal vanuit onze hersenen om te eten om je bloedsuiker weer op peil te brengen en we gaan weer eten. Het is dus nogal verslavend.

Natuurlijk heeft je lichaam koolhydraten nodig (voor de verbranding) maar die kun je voldoende uit natuurlijke suikers halen (in groente, fruit en granen heten deze suikers fructose). Alles wat je lichaam te veel aan suiker binnen krijgt, wordt opgeslagen in lever, vet en spieren als zijnde reserve. Vervolgens komt het in je bloedbaan, wat ook weer een effect kan hebben op andere organen die hier op reageren.

Let op: Veel fabrikanten gebruiken fructose (vruchtensuiker) ook in hun producten. Zo krijg je dus toch ongemerkt veel meer suiker binnen dan wenselijk is. Lees dus goed de ingrediënten op de verpakking.

Dan nu mijn tussendoortje als ik een opkikker nodig heb (of als ik een uur hard gelopen heb):

Energiereep

80 gram rozijnen
40 gram gedroogde abrikozen (in stukjes gesneden)
60 gram noten (bv walnoten, cashewnoten, pecannoten of gemengd)
2 el pompoenpitten (zonnebloempitten kan ook)
2 el geraspte kokos (en nog wat extra bewaren)
1 el ahornsiroop* of evt. honing
optioneel: 1 eetlepel rauwe cacao* of cacao nibs*

Alle ingrediënten in de keukenmachine laten draaien. Vervolgens wordt het een kleverige bol. Maak hier een platte plak van (zo dik als je hem zelf het liefste hebt, ik koos op de foto voor ongeveer 2 cm). Leg het op een bord en zet het een uurtje in de koelkast. Vervolgens in repen snijden en door de extra bewaarde kokos rollen. Klaar zijn je energierepen!

* in ieder geval verkrijgbaar in de natuurwinkel

N.B. Vind je mijn recept ook zo lekker? Wat leuk. Wil je het recept gebruiken op jouw blog, website of iets dergelijks? Dan zou ik dat heel leuk vinden, maar alleen door het gebruik van een link naar mijn blog en met bronvermelding. Het overnemen danwel kopiëren van mijn recepten is niet toegestaan.

Een gedachte over “Een energiereep voor een energiedip

  1. Esther Romeijn

    Hoi Isa, heerlijke repen! Eet er nu eentje op m’n werk vergezelt van een kopje zwarte koffie 🙂 Bij toeval weer eens terecht gekomen op je site; ben de laatste tijd niet zo actief op facebook nl. Gelijk ook het recept voor peperkoek geprint, die morgen maar eens maken! Groetjes, Esther.

Geef een reactie

