Hoe ben ik dan begonnen?

Standaard

Afbeelding

Zoals ik in mijn startblog al vermeldde dacht ik tot ruim een halfjaar geleden dat ik redelijk gezond leefde. Ik at ’s ochtends vaak twee boterhammen en als lunch at ik er vaak twee of drie. In het weekend liep dit aantal vaak op want dan haalden we extra lekkere dingen voor op brood. Heerlijk vond ik dat. Ik noemde mezelf ook altijd een echte broodliefhebster. Na het lezen van de Voedselzandloper (auteur: Kris Verburgh), besefte ik dat mijn voorliefde voor brood beter los kon laten. Volgens Verbrugh eten wij in het Westen veel te veel brood en heeft dit geen goede invloed op onze gezondheid. Na onze vakantie in Frankrijk (waar ik héél veel vers stokbrood en croissantjes op had en veel last had van een opgezette buik), leek me dat een goed idee.

Maar wat ging ik dan eten? Ik begon met ‘s ochtends alleen fruit te eten maar een paar uur later had ik dan zo’n honger dat ik om 10 uur op mijn werk, al mijn boterhammen van de lunch op had. Ik heb toen het fruit aangevuld met Griekse yoghurt, nootjes en een beetje honing. Dat leek me een goed alternatief. Na twee weken kreeg ik echter steeds meer last van mijn buik, de relatie legde ik eerst niet met zuivel maar na het stoppen met de yoghurt om toch de overstap naar havermoutpap te maken, verdween mijn buikpijn volledig. De gevoeligheid die mijn dochter heeft voor zuivel, heeft ze wellicht niet van een vreemde. Voor mij was yoghurt geen optie meer, in ieder geval niet dagelijks. Ik eet het nog wel eens maar met mate en dan gaat het ook goed. Eet ik iedere dag havermoutpap? In het begin wel maar nu probeer ik steeds meer te variëren. Later een keer meer hier over.

Hoe maak ik dan mijn havermoutpap?

Ik verwarm circa 200/250 ml plantaardige melk (rijstemelk of amandelmelk bijvoorbeeld) samen met circa 100 gram havermout in een steelpannetje. Ik hou van lekkere dikke pap dus heb je liever dunnere pap dan gebruik je minder havermout. Voordat de pap klaar is, vul ik mijn kom met rode vruchten. Dat kunnen o.a. bramen, frambozen, aardbeien, bessen en/of kersen zijn. In de winter haal ik deze uit de vriezer (voorverpakt bij de supermarkt (vriesafdeling)) en in de zomer koop ik ze vers. Daarnaast stop ik er nog van allerlei lekkere gezonde ingrediënten (waaronder superfoods) in. Iedere ochtend kies ik er een aantal uit mijn voorraadkast: kokosrasp, rozijnen, cashewnoten, gojibessen, chiazaad, hennepzaad, lijnzaad, kaneel en/of rauwe cacao. Mmmmm lekker havermoutpap, ik ben er dol op!

En wat is nu het geval: mijn kinderen ook!

Groetjes IsaFood

Advertenties

3 gedachtes over “Hoe ben ik dan begonnen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s